Publicat de: atipicostudio | Noiembrie 11, 2011

Identitatea Romaniei

Continuind seria directiilor posibile ale cautarii de identitate, ma gindesc sa fac referire si la o serie de monumente SIMBOL pentru Romania, dar necunoscute romanilor, iar strainilor cu atit mai mult.

Cind viziteaza Romania straini au de obici genul de reactie: Romania este fantastic de frumoasa, dar prost semnalizata si intretinuta. Ei vin cu hartile lor foarte documentate si, nu odata, ramin surprinsi sa vada monumente UNESCO sau de patrimoniu lasate la voia sortii. E grav ce se intimpla, dar nu despre asta vreau sa vorbesc, ci despre ce ar fi de vizitat la noi, ma refer aici la acele monumente sau locuri care atesta o vechime a noastra pe aceste melaguri poate cu mult mai mare decit se pot lauda alti europeni mai vestici.

Cucuteni

Această prezentare necesită JavaScript.

Cultura Cucuteni, una dintre cele mai vechi civilizații din Europa, și-a primit numele dupa satul cu același nume din apropierea Iașiului, unde in anul 1884 s-au descoperit primele vestigii. Cultura Cucuteni a precedat cu cateva sute de ani toate așezarile umane din Sumer și Egiptul Antic. Cultura Cucuteni se intindea pe o suprafața de 350 000 kilometri patrați, pe teritoriul actual al Romaniei, Republicii Moldova și Ucrainei.

Cultura Cucuteni era raspandita in Moldova, nord-estul Munteniei, sud-estul Transilvaniei și Basarabia și se caracteriza printr-o ceramica de foarte buna calitate, bogat și variat pictata.

Ceramica din cultura Cucuteni este unica in Europa, gasindu-se unele asemanari, destul de pregnante, doar intre ceramica Cucuteni și o ceramica dintr-o cultura neolitica din China. Intre cele doua culturi este o distanța de timp foarte mare, cea din China aparand dupa circa un mileniu fața de cea de la Cucuteni.

Pe ceramica Cucuteni predomina decorul in spirala, cu numeroase variante și combinații. S-au gasit și figuri feminine cu torsul plat, decorate cu motive geometrice. Productiile lor artistice erau dominate de linii repetate, cercuri si spirale care creau un efect de iluzie optica pe vasele care erau impodobite in acest mod unic.
Nici una dintre statuetele antropomorfice descoperite nu prezinta trasaturi grotesti sau furioase. Rarele statuete masculine au fetele acoperite de masti, in timp ce statuetele feminine sunt au picioare lungi si zvelte, sunt gratioase, fara masti si prezinta tatuaje pe corp.
Nu exista statuete cu sclavi inlantuiti sau figurine sacrificate, un semn clar al unei civilizatii egalitariene si pacifiste, conform opiniilor istoricilor.

Populația aparținand culturii Cucuteni avea o organizare protourbana, cu locuințe mari, cu vetre interioare. Aveau ca ocupație vanatoarea, agricultura și meșteșuguri casnice, cum ar fi: țesut, olarit, confecționare de unelte.

In locuințele ce fac parte din cultura Cucuteni au fost intalnite cateva cazuri unde, in podeaua locuințelor, au fost descoperite oase umane, o posibila marturie a faptului ca oamenii se ingropau la temelia caselor, in mod ritualic. Acest lucru pare sa fie susținut și de lipsa necropolelor. Conform descoperirilor, oamenii culturii Cucuteni au fost primii care traiau organizati in asezari mari. Aceste proto-orase de Cucuteni erau alcatuite din cladiri aranjate in cercuri concentrice. Aşezarile lor erau compuse din sute şi chiar mii de case. Casele aveau etaj. Putem compara aceasta civilizaţie cu epoca marilor piramide egiptene. De fapt, e vorba de aceeaşi perioada. Sigur, condiţiile climaterice de la noi n-au permis ca aceasta cultura sa evolueze la nivelul Egiptului, dar daca analizam doar ceramica din acele timpuri, ne putem da seama ca aveau acest potenţial. In Egipt, Nilul aducea in fiecare an namol imbogaţit cu fosfate şi egiptenii nu imbogaţeau adaugator pamantul an de an ca sa obţina o roada bogata, ei il zgariau doar şi aruncau seminţele acolo. Aici situaţia era cu totul altfel şi tripolienii erau nevoiţi mereu sa-şi schimbe locul de staţionare, pentru ca, utilizat timp de 50,100 de ani, pamantul nu mai dadea roade. Tripolienii işi ardeau locuinţele inainte de plecare. Majoritatea locuinţelor gasite de arheologi sunt arse, era şi un ritual, ei purificau locul şi se stramutau in alt loc, unde luau totul de la inceput: construiau case, fortificaţii, temple etc. Deşi vasele dateaza de peste 6000 ani, culorile s-au pastrat intacte.

„Acesta este marele mister al ceramicii de Cucuteni. Privind-o, ea emana o magie care iţi linişteşte ochiul, dar, totodata, ridica atatea semne de intrebare: ce simbolizeaza aceste ornamente, spirale, vartejuri, forme ale vasului? Este foarte greu sa reconstituim şi sa inţelegem mentalitatea celui care confecţiona ceramica: ce dorea el sa transmita, care era gandirea artistului din perioada Cucuteni-Tripolie? Este o ceramica deosebita ca şi structura morfologica, ca şi forma. Avem aici vase in forma de binoclu, dar şi trinoclu, dar acestea nu sunt vase utilitare. Şi atunci apare intrebarea: care era funcţia lor?” Erau obiecte de decor? Obiecte care puteau fi contemplate in locuinţe sau obiecte ritualice? Este foarte greu sa gaseşti un raspuns la aceasta intrebare.

Specialiștii vorbesc despre un cult al zeiței-mama, dovada fiind statuetele antropomorfe descoperite. Populația Cucuteni practica și diferite culte solare evidențiate mai ales prin pictura.

Culorile predominante pe ceramica Cucuteni sunt roșul, albul și negrul, cu unele variații in funcție de temperatura la care a fost ars vasul respectiv. Ca forma, vasele difera de la simple pahare la vase mari de tipul amforelor.

“The New York Times”, cel mai prestigios ziar din Statele Unite ale Americii, a publicat, la data de 30 noiembrie 2009 in sectiunea Science un articol despre expoziţia “A Lost European Culture, Pulled From Obscurity”, articol semnat de John Noble Wilford.
Expozitia a fost gazduita de catre Institute for the Study of the Ancient World de la Universitatea din New York.

Expozitia a gazduit, prin altele, exponate de o valoare inestimabila apartinand culturii Cucuteni, care atesta faptul ca civilizatia a inceput la poalele Muntilor Carpati, cu mult inaintea civilizatiei grecesti sau a celei romane.
“Inaintea gloriei care a fost Grecia si Roma, inainte chiar de primele orase ale Mesopotaniei sau a templelor de-a lungul Nilului, au trait in valea de jos a Dunarii si la poalele Balcanilor oameni care au fost primii in arta, tehnologie si comert la mare distanta.

Spre deosebire de lumea ştiinţifica europeana, care are inca mari rezerve in acceptarea importanţei ştiinţifice, dar şi istorice a tuturor acestor culturi stravechi, savanţii americani nu au nici un fel de problema sa recunoasca poziţia lor unica in istoria civilizaţiei.

Dr Anthony, profesor de antropologie la Hartwick College din Oneonta, New York, şi autor al volumului „The Horse, the Wheel, and Language: How Bronze-Age Riders from the Eurasian Steppes Shaped the Modern World” este şi curatorul invitat al acestei expoziţii. In acest context, savantul american a declarat: „La apogeu, in jurul anului 4500 i.H., Vechea Europa era unul dintre locurile cele mai rafinate şi avansate din punct de vedere tehnologic din lume şi prezenta multe din semnele politice, tehnologice şi ideologice ale civilizaţiei”.

http://enciclopediagetodacilor.blogspot.com/2010/12/prima-civilizatie-europei-cucuteni.html

http://dezvatatorul.blogspot.com

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat asta: