DESIGN

DESIGN, EXISTENTA SAU BAUBAU?

Asemeni bunicilor care stau la sate si privesc suspinand la poarta sa vada daca mai trece cineva pe drum, asa mai iesim noi la portile Iasului sa vedem ce mai este, legat de fenomenul Design. Cam nimic am spune, tinand cont ca ne asteptam la acest lucru. De ce? Simplu, acum toti aduc ca si motiv criza. Bineinteles ca pentru altii, acest moment impune mobilizare si o investitie pe masura in publicitate si in design, nu? Da, dar sunt putini cei care o fac. Publicitatea pentru multi intreprinzatori inseamna nimic sau este aruncata undeva acolo intr-un colt mojic de birou. Probabil se afla prin arhivele firmei. La ce bun o cheltuiala in plus? Nici ca se gandesc ca publicitatea ar fi o masura de anticriza, si bine pusa la punct ar fi o solutie binevenita intr-o afacere. De design ce sa mai vorbim? Putinii intreprinzatori care mai investesc in publicitate, utilizeaza un modul traditional de promovare. Mai un fluturas, un banner, o brosurica, un print etc. E bine totusi pentru ca, constientizeaza importanta acestora pentru afacerea lor. Cu toate acestea design-ul utilizat se stinge usurel, mentinandu-se la un standard infim. Asemeni tehnologiei, ar trebui sa evoluezi. Altii pot, noi ne miscam in pas cu “moda” publicitatii locale.

Daca la noi se intalnesc “cunoscatori” care pun sub semnul intrebarii seriozitatea si necesitatea acestui domeniu, in tarile dezvoltate nivelul scazut al investitiilor care se fac in design reprezinta marea nemultumire. La noi companiile investesc uneori in publicitate si marketing, nu in design. Doresc o cantitate de promovare, bazate pe asa zisele studii de piata (care de cele mai multe sunt imprecise sau slab implementate),  iar aspectul produsului lasa de dorit de cele mai multe ori. Am uitat, in concluzie, de faptul ca DESIGN-UL VINDE. Poate o sa ne trezim vreodata din acest cosmar, iar cei multi vor accepta aceste idei.

Ce inseamna DESIGN-UL ?

Pentru noi inseamna aspiratia spre forma perfecta. Dorinta de a atinge prin forma respectul si invaluirea ei in emotional si mister.

Indiferent de domeniul lui- design industrial, graphic, ambiental etc- e bine sa fii ghidat de sentiment, dar sa lucrezi rational. Suntem de multe ori inclinati sa dam functionalului o mai mare importanta in detrimentul esteticului. Se stie ca echilibrul sta la baza tuturor lucrurilor de valoare, de aceea in design, poate mai mult decit in alte domenii, echilibrul acesta trebuie cautat cu inversunare.

Sint atit de multe marci sau obiecte care le vedem, le acceptam, dar nu le iubim. Nu ne cheama cu nimic, nu ne fac sa fim dependenti, sa le iubim. Avem in jurul nostru atitea exemple de marci „dragalase”, lipsite de continut, care nu fac decit sa-ti incinte ochiul. Dar oare asta este de ajuns??? Nu este! O astfel de marca te chinui s-o retii, sa retii macar graphica ei, daca nu ceea ce reperezinta ea. Sunt designeri, sau nu neaparat, care stiu sa folosesca forte bine culorile, fonturile, sa faca o compozitie reusita cu care sa te manipuleze. De multe ori aceste marci rezista foarte putin, sunt sezoniere si disparitia lor nu lasa nici un sentiment de regret, fiindca o astfel de marca nu te-a impresionat, nu a facut sa vibreze nimic in tine, motiv pentru care o inlocuiesti foarte usor cu altceva, poate la fel de sezonier, poate mai bun. Credem si speram ca incet incet oamenii vor intelege ca forma fara fond este o mare pacaleala si vor renunta in a mai accepta orice, oricum.

Designer sau designer

Toata lumea vine sa-ti comande chestii „deosebite” , facind un pleonasm, in fond esti format sa iesi din tipare si daca ai „nerv” asta si faci. Daca nu, zici bogdaproste ca nu ti se cere nimic „deosebit”. Dar ce te faci cind ajungi la capitolul financiar? Se stie foarte bina ca provincia naste talente, multe din ele pleaca in pribegie, altele se incapatineaza sa ramina loco si desigur au de suferit din aceasta cauza suficient de tare si de lung timp. Cerintele in provincie sunt la fel de mari ca cele din capitala, dar banii sunt cu mult mai putin. De aceea exista exodul spre Bucuresti, in lume, oriunde numai aici nu e de stat. Noi, cei care raminem, suntem mai optimisti, poate, sau mai fraieri, ne vindem ideile pe foarte putin. Dar asta ne pastreaza, poate, mai creativi ca altii. Nu odata am auzit de colegi care pun in primul rind problema financiara si apoi pe cea a creativitatii, a valorii, sau realizeaza proiectele functie de citi bani au fost pusi in joc. O fi bine? O fi rau? Noi zicem cu convingere ca e rau. Atunci cind banii te conduc, devii cainele tras de lesa.
E greu sa-ti pastrezi verticalitatea, dar e spre binele tau launtric, poate porti aceeasi pereche de blugi obositi de citiva ani, dar inauntrul tau esti mai bogat decit cel cu Harley sau ochelari Guci. Se gasesc, daca stii sa cauti, oameni care sa-ti aprecieze talentul si sa te faca sa-ti simti menirea.
Mesajul nostru este ca fiecare designer sa-si urmeze calea launtrica, sa persevereze si sa fie optimist. Talentele nu se masoara in obiecte de lux, chiar daca spre asta aspiram cu totii, trebuie sa vezi calea prin care ajungi la miere.
O alta moda este cea a realizarilor de identitati si nu numai pentru firmele de afara. Aceasta practica o numim „prostitutia designului”. Fratilor, o identitate se gindeste din „n” parti, sint o serie de pasi de urmat care-ti maninca de la citeva zile la citeva saptamini. Cum reusiti voi sa faceti logo-uri la kilogram? Dar, deh, banul conteaza, calitatea ramine in alta curte, departe de lumea voastra. Va intreb citi din voi ati iubit ceea ca ati facut? Cite schite ati facut pentru asta? Sau cite nopti n-ati dormit?
Ideea pe scurt este ca nu vrem sa facem nici prostitutie designareasca, nici sa vindem o idee cit nu face, dar fiindca nu facem asta nu inseamna ca nu existam sau ca nu ne chemam designeri, as zice din contra. Cu cit bugetul clientului este mai mic, cu atit trebuie sa gasesti solutii acolo unde multi nici nu si-ar bate capul sa caute.
Asa ca sic! voua designerilor in cautare de averi si voua celor care credeti ca putina estetica inseamna design.
PASIUNE e cuvintul cheie pentru tot bla bla-ul de mai sus si poate…. v-am facut sa meditati.

Design la romani = bariera pe un drum cu prioritate

A crea inseamna a face ceva ce  nu exista si pentru asta este nevoie sa te joci cu lucruri care exista pentru a descoperi ceva nou. „A crea corabia nu inseamna nici pe departe a tese panzele,a fauri piroanele,a citi stelele,ci a afla gustul marii, care e unu si in lumina caruia nimic nu este contradictoriu ci o contopire in aceasi dragoste” – Antoine de Sant-Exupery. Designul reprezinta dorinta de a atinge prin forma respectul si invaluirea ei in emotional si mister. Noi o consideram esenta creatiei din zilele in care traim. Totul in jurul nostru se substituie design-ului. De la conceptia ghetutelor in care transpiram pana la masa pe care ne punem coatele si sorbim o ceasca de cafea sau o Coke. Si credem in posibilitatea Design-ului de a schimba ordinea lumii, facand-o mai frumoasa si mai placuta ochiului nostru.

Pacat ca nici acum in 2009, Design-ul nu este inteles la noi asa cum ar trebui. Toata lumea face design, toata lumea isi da cu parerea si nu te lasa sa respiri cand tu nu vrei decat sa gandesti strafund pentru acel cineva. Ca si cum Veronica ii facea versuri lui Eminescu. Everybody raspunde pentru rezultate. Si un designer profi de obicei nu da gres. Dar, acum vine partea frumoasa: oricat te-ai da cu capul de pereti, lipseste creativitatea. Si nu pentru ca nu ai vrea si nu poti, ci fiindca trebuie sa te mulezi pe dorintele clientului. Esti dealtfel conditionat sa fi happy si cu un zambet in coltul gurii cand clientul este satisfacut. Nu este rasul tau. Tu vrei mai mult, vrei sa fii cat mai neconventional, creativ, sa simti ca menirea ta pe lume nu are bariere pe un drum cu prioritate pentru tine. Putini sunt cei care te accepta pentru ideile tale. Nu e bai, bagam o bere rece la terasa, singurul loc in care mai poti visa 🙂


Anunțuri

Responses

  1. dragilor, scrieti niste articole atat de reale, de aproape de realitatea in care traim, nu inteleg de ce ati renuntat, poate se mai trezeau unii, ajungandu-le la urechi niste adevaruri…astept cu nerabdare si alte materiale 🙂

    • Buna! ti-am ascultat sfatul si ne-am apucat de scris….cu patos despre identitatea noastra…Multumim de aprecieri!


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: